Tilbage til bloggen

Rundrejse i Japan: Faldt pladask for det kontrastfyldte Japan

Milles første møde med Japan var overvældende, da hun oplevede de store kontraster, den unikke kultur og en tryghedsskabende ordentlighed.

Mange søger i øjeblikket mod Japan, når der skal ud og opleves noget af verden. Der er en stor efterspørgsel efter rundrejser, og derfor var DANexplores rejsekonsulent Mille i oktober 2023 afsted på studietur. Det var hendes første besøg i Solens Rige, men hun blev blæst bagover af alle de store indtryk, man får på en rundrejse i Japan. Den store vilje til at hjælpe, disciplinen og ordentligheden var indtryk, der gik igen på Milles tur, og det gjorde, at hun fra start følte sig tryg ved at skulle rejse rundt i Japan. Herunder følger hendes beretning.

Se vores forslag til en rundrejse i Japan HER

# Den kulturelle metropol Tokyo
Min tur startede i hovedstaden Tokyo, hvor der er en helt speciel storby-følelse med en blanding af moderne og gamle bygninger. Der var fart over feltet, men japanerne er meget disciplinerede, så alt gik bare som smurt.

Jeg havde min mor med som rejsemakker på turen, og vi startede med at besøge Tokyo Tower. Der er en storslået udsigt over byen, og man får et rigtig godt indtryk af byens størrelse. VI besøgte det om dagen, men jeg tænker også, at man kan få en fantastisk oplevelse ved at besøge det, når mørket falder på.

Shibuya-krydset er verdens travleste fodgængerfelt, og selvom der er et mylder af mennesker, så går det bare som smurt. Det var fascinerende at se og sjovt at opleve. Også her er der mulighed for at få to slags oplevelser. De store skærme og neonlyset giver nemlig en vild oplevelse, når mørket er faldet på.

Det ældste tempel i Japan, Sensoji-templet, er også værd at besøge. Der er pænt og en masse hyggelige boder i området. Vi så også flere geishaer, og det var en virkelig fed oplevelse at besøge templet. Der er mange forskellige ting at opleve. Har man brug for et fredeligt, grønt åndehul er Shinjuku Gyoen National Garden et smukt sted at tilbringe lidt tid. Har man i stedet fart på, kan man tage i Akhibara Electric Town og finde alt, hvad hjertet kan begære i elektronik og gadgets. Jeg fik da også investeret i en Nintendo til sønnike.

Jeg var glad for, at jeg hjemmefra havde lavet en liste over, hvad jeg gerne ville se, så jeg havde en plan at gå efter. Vi brugte metroen en del, men gik også rigtigt meget, så vi kunne se mere af byen, mens vi gik fra A til B.

Når man som turist skal rejse rundt i Japan, er det et must at købe et Japan Rail Pass (JR Pass). Det er den bedste måde at rejse rundt i Japan, dækker alle regionerne og giver ubegrænset adgang til alle de store nationale tog fra Japan Railways og også de hurtige “Shinkansen”-lyntog, der forbinder de fleste af de største byer som Tokyo og Kyoto. Med JR Pass kommer du let rundt til landets største og bedste attraktioner, så du frit kan gå på opdagelse i Japan. Hos DANexplore hjælper vi selvfølgelig med at bestille dit JR Pass, så du har det inden afgang.

# Tilbage til “fortiden” I Kanazawa og Takayama
De næste stop på turen var de mindre byer Kanazawa og Takayama. Vi startede med en dag i Kanazawa, hvor vi tog til den gamle bydel i Kanazawa, HIgashi Chaya District. Her kan man blandt andet møde geishaer, og det er et sted, jeg klart vil anbefale at besøge. Kanazawa er en stor kontrast til Tokyo, og vi fik endnu mere ro omkring os, da vi besøgte Kenroku-en, som er en flot park midt i byen. Vi havde en enkelt overnatning i Kanazawa, og det var fint at have en dag der, så vi kunne nå at se det, vi ville, uden at stresse.

Takayama er en anden lille by, som ligger mere inde i bjerglandskabet end Kanazawa. Vi besøgte den røde bro, som mange bliver fotograferet ved. Den er ikke noget vanvittigt specielt, men man går over den og ind i den gamle bydel, som helt sikkert er et besøg værd. Vi tog ud til Hida Folk Village, som er lidt som Den Gamle By i Århus, forstået på den måde, at man har indhentet huse og bygninger ude fra landet, så man kan opleve, hvordan man boede og levede i gamle dage.

Så var det tid til noget traditionelt japansk, som vi havde set frem til. Vi havde en onsen på vores hotel, som vi prøvede om aftenen. Det var VIRKELIG varmt at bade i den varme kilde, men samtidig skønt! Man bader nøgen i onsen, så det var delt op i dame- og herre-områder. Skal man bade sammen som par, skal det være i en privat onsen.

# Historiske Hiroshima – og hellige Kyoto
Som historieinteresseret var et stop i Hiroshima ’et must’ for mig, og jeg er så glad for, at jeg fik det lagt ind som et stop på turen. For det blev den oplevelse, der satte sig dybest i mig. At stå der, hvor atombomben sprang i slutningen af 2. verdenskrig, var vildt, og den ro, der var i området, var noget helt specielt.

Hvis man er interesseret i store historiske verdensbegivenheder, så synes jeg ikke, at man må tage på rundrejse i Japan uden at slå et smut forbi Hiroshima. Jeg var i hvert fald begejstret for oplevelsen og kunne godt have brugt længere tid i byen, men vi tog videre til Kyoto samme dag.

I Kyoto gik første stop forbi Kinkaku-ju, der er et berømt tempel, som især kan kendes på, at de to øverste etager er dækket af et tyndt lag guldblad. Det ligger i et flot og idyllisk område og kan helt klart anbefales at besøge. Det kan Fushimi Inari Taisha Shrine også. Det er også en helligdom, som tiltrækker mange besøgende. Det er kendt for sine virkelig mange røde torii-porte, der skaber en helt speciel oplevelse på store passager af den fire kilometer lange rute op ad Inari-bjerget, hvor der undervejs er mange gode udsigtspunkter. Tag derud om formiddagen, for der er langt til toppen – og husk vand!

Helligdomme er i højsædet ved et besøg i Kyoto, og her var Sanjusangendo-templet også et specielt besøg. Det er imponerende at opleve de 1001 Kannon-statuer, som man ikke må tage billeder af. Man skal desuden også huske (som mange andre steder i Japan) at tage sine sko af.

Det sidste punkt på vores færden i Kyoto var et besøg i den fantastiske bambusskov i Arashiyama. Det var fedt at se noget anderledes end templer og kulturelle ting, og så var det fascinerende at gå rundt blandt de flere meter høje bambusstænger. Den nærliggende by var også hyggelig og et fint sted at spise en frokost og få købt lidt souvenirs. Det er som flere andre steder en god idé at have kontanter med, da ikke alle steder tager imod betalingskort.

# Nagoya og Hakone
De sidste destinationer på vores rundrejse i Japan var storbyen Nagoya og derefter smukke Hakone, inden turen skulle gå hjem via Tokyo.

Vi havde en hel dag i Nagoya, som vi brugte på at tage til Kiso-dalen. Det er bestemt et besøg værd, for der var virkelig en smuk natur. Vi tog herfra toget til Nakatsugawa og herfra en bus til Magome. Det koster 570 yen hver ej, og det kan kun betales kontant. Man trækker en billet, når man går ind i bussen og betaler, når man skal af. Det er en god idé at tjekke bustider, så man kan udnytte tiden bedst.

Magome er en hyggelig lille by, som ligger i bjergene med en gudesmuk udsigt. Det er meget lokalt spise, så husk snacks, hvis du er lidt kræsen (som jeg nok er) og sørg for at have vand med i rygsækken, for det tager nemlig ca. tre timer at gå fra Magome til Nagasi. Vi gik ikke hele ruten, da vi havde booket et tog hjem og derfor ikke kunne nå det. Og så skal man lige være opmærksom på, hvilken vej busserne kører, for vi kom til at tage den forkerte og endte i Nagasi. Det var dog en smuk tur, og så fik vi jo set lidt mere af ruten… Vi kunne dog tage et tog med JR-passet retur til Nakatsuguwa, så det blev bare til en kort ’detour’.. Om aftenen gik vi ned til TV-tårnet i Nagoya, hvor der var en masse leben.

Hakone var sidste stop på turen, og det var en fantastisk måde at slutte turen af på. For hvor er det flot! Vi købte et ’Hakone Freepass’ på togstationen, så vi kunne benytte os af tog, kabelbane og gondolerne i området. Det er en stor anbefaling herfra at tage en tur i gondolerne for at se Mt. Fuji så tæt på som muligt!

Lidt tanker og praktiske ting fra turen:
– Japanerne er hjælpsomme og ordentlige. Vi glemte ting forskellige steder undervejs, men fik det altid retur
– Det er godt at have kontanter på sig, da det flere steder er den eneste mulige betalingsform.
– Hvis du ikke har data og telefoni, der gælder i Japan, så overvej at købe et eSim, så du har data på turen. Det er ikke voldsomt dyrt, og det er rart at have f.eks. navigation til rådighed.
– Bo tæt på metrostationer. Skal du have mest muligt ud af turen, så er det i nogle byer en god idé at bo tæt på en metrostation, så du nemmest muligt kan komme rundt og undgå spildtid.

Blevet nysgerrig på en rejse til Japan? Se vores forslag til en rundrejse i Japan HER